هنگامی که قصد ثبت دامنه های ملی (IR.) را دارید پس از گرفتن whois و اطمینان از در دسترس بودن دامنه وارد صفحه ای می شوید که از شما شناسه ایرنیک (NIC Handle) می خواهد. اگر تا به حال دامنه ی ملی ثبت نکرده اید نیاز به ساخت شناسه دارید. بدین منظور به سایت رسمی نیک (به نشانی www.nic.ir) وارد شوید .
irnic-1

۱.انتخاب گزینه ساخت شناسه کاربری ایرنیک

در صفحه نخست بر روی گزینه ی ساختن شناسه کاربری کلیک کنید.
irnic-2

ایرنیک

در مرحله اول نوع شناسه خود را انتخاب نمایید. (شخص حقیقی – شرکت، مؤسسه یا نهاد غیردولتی – مرکز آموزشی و پژوهشی – شناسه‌ی محدود)

۲.واردکردن اطلاعات کاربری

اطلاعات خود را به طور صحیح در مرحله ی وارد کردن مشخصات شناسه وارد نمایید. با توجه به اینکه شما میخواهید دامنه خود را از  یکی از نمایندگان nic.ir خریداری کنید ، گزینه ی «آزاد برای نمایندگان فروش» را انتخاب نمایید.

در هنگام پر کردن فیلد ها به مثال های نوشته شده در زیر آنها توجه کنید برای مثال در بعضی قسمت ها باید به صورت لاتین اطلاعات را وارد نمایید و در بعضی قسمت ها به صورت فارسی باید تایپ کنید.

 

irnic-3

ایرنیک

 

۳.مرحله ی بازنگری و امض

در این مرحله ، نام و نام خانوادگی خود را وارد نمایید و بر روی «موافقم، دریافت شناسه» کلیک نمایید. مراحل ساخت شناسه کاربری در ایرنیک با کلیک بر روی این کلید به پایان رسیده و شناسه کاربری شما در nic.ir ایجاد شده است. در مرحله بعد میبایست نسبت به تایید آدرس ایمیل خود اقدام نمایید.

پس از پایان مراحل ساخت شناسه، با “پیغام گذرواژه (password) و دستورالعمل‌های تکمیلی به ایمیل شما ارسال میشود.” اطلاعات شناسه ی کاربری به ایمیلتان ارسال میشود.

شما می‌بایست هرچه سریعتر به سیستم ایرنیک وارد شوید و گذرواژه خود را تنظیم نمایید، در غیر اینصورت حساب کاربری ایرنیک شما پس از گذشت ۷ روز حذف خواهد شد. در این مرحله با استفاده از شناسه ی کاربری و رمز عبور وارد وبسایت nic.ir شوید.
پس از ورود به ایرنیک با صفحه ای مواجه می شوید که باید «پاسخ محرمانه» و «رمز عبور جدید» را وارد نمایید.

هم اکنون شناسه ی کاربری ایرنیک شما ایجاد شده است.

نکته:

کاربرانی که از قبل داری شناسه ی کاربری ایرنیک می باشند فقط کافیست از بخش مدیریت رابط های مجاز برای تنظیمات «مدیریت رابطه‌های مجاز» اقدام نمایند. به این صورت:

صاحب امتیاز : خودم – و نمایندگان

رابط اداری : خودم – و نمایندگان

رابط فنی : خودم – و نمایندگان

رابط مالی : خودم – و نمایندگان
تنظیمات را ذخیره نمایید .
irnic-4

ایرنیک