آیا شما هم با شنیدن واژه رابط کاربری ، به یاد UX / UI design می افتید ؟ در این مقاله قصد داریم شما را با حوزه های تحت پوشش رابط کاربری آشنا کنیم تا کمی از حالت مبتدی بودن فاصله بگیریم و با دید وسیع تری به این مقوله بپردازیم .

ما در این مقاله ۶ عدد از مهمترین حوزه های تحت پوشش رابط کاربری را برای شما توضیح خواهیم داد .

 

رابط کاربری

 

حوزه های تحت پوشش رابط کاربری :

 

۱- طراحی تعاملی (Interaction Design) :

طراحی تعاملی به عنوان یکی از عناصر اصلی طراحی تجربه کاربری شناخته می شود . در حقیقت کار اصلی “طراحی تعاملی” روش تعامل وب سایت با انسان هاست ! چون وب سایت ها ابزای های تکنولوژیک خشن به حساب می آیند بنابر این ارتباط و اعتماد کاربران به وب سایت نیازمند تعامل خاصی می باشد . به  دلیل  اجتماعی بودن انسان ها ، ارتباط با چنین ابزارهایی نیازمند رویکرد تعاملی دوطرفه دارد .

در این مورد بیشتر بخوانید !

 

۲- رابط کاربری و طراحی دیداری (User Interface Design) :

بطور کلی طراحی دیداری (یا همان طراحی گرافیکی) یعنی روش استفاده از عناصر بصری مانند رنگ ، تصاویر و سمبل ها برای انتقال پیام به کاربر و روشی که یک کاربر برای استفاده از یک محصول استفاده می کند .

در این مورد بیشتر بخوانید !

 

۳- کاربردپذیری (Usability) :

کاربرد پذیری یعنی اینکه دقیقا بدونیم که برای رسیدن به یک هدف مشخص، باید چه امکاناتی رو در اختیار کدوم دسته از کاربرامون قرار بدیم که منجر به استفاده موثر، رضایت بخش و با بهره وری بالا شود . برای خلق یک تجربه کاربری موثر ” کاربرد پذیری خوب ” یک امر ضروری است ! همچنین توجه به توانایی انسان در استفاده از وب سایت و یا یک نرم افزار خاص باعث افزایش کاربرد پذیری خواهد شد .

 

۴- قابلیت دسترسی (Accessibility) :

قابلیت دسترسی یعنی وجود سیستمی برای وصول، استفاده و درک آسان از وب سایت شما . وجود ابزارهای پیش نمایشی مناسب ، پیجیده نبودن قسمت ها و تمرکز داشتن روی اینکه کاربر شما بتواند براحتی به هدف خود دسترسی داشته باشد باعث می شه که کاربر در کمترین زمان ممکن و براحتی به تمامی قسمت ها دسترسی داشته باشه و براحتی به درک جامعی از وب سایت شما برسه !

 

۵- تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) :

تعامل انسان و کامپیوتر یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات تجربه کاربری هست که بطور خلاصه ما باید “تجربه کاربر” را در طراحی هامون دخالت بدیم ! خب سوال اینجاست که چرا ؟ میتونم به جرات بگیم که به طور کلی ، کلید اصلی در طراحی تجربه‌کاربری، درک احساسات بازدید کننده‌های یک وب سایت است . اولین قدم در طراحی تجربه‌کاربری اینه که ببینیم چه چیزی می‌تونه باعث بشه که کاربر مایل به بازدید از وب سایت ما بشه ؟

 

۶- معماری اطلاعات (Information Architecture) :

بطور کلی تعریفی که انستیتو جهانی معماری اطلاعات از Information Architecture میکنه این است که معماری اطلاعات علم و هنری هست که کمک می کند تا کاربران دسترسی راحت تر و بهتری به اطلاعات داشته باشند .

 

در این مقاله …

پس از انتشار مقاله هایی در رابطه با طراحی تجربه کاربری تصمیم گرفتیم تا شما را در این زمینه قوی تر کنیم تا بتوانیم در طراحی ها قدرتمند تر و با علم بیشتری قدم برداریم . در مقاله های بعدی سعی ما بر این است که آموزش های لازم و مرتبط با این موضوع را برای شما کاربران و طراحان عزیز منتشر کنیم .

در صورت وجود هرگونه ابهام و یا سوال در قسمت دیدگاه های همین مطلب از ما پشتیبانی رایگان دریافت نمایید .