در سال های اخیر یکی از مباحث داغ طراحی سایت؛ بحث واکنشگرا یا ریسپانیسو بودن سایت است.

 

responsive-design

 

ظهور طراحی ریسپانسیو

مقاله رو با این سوال شروع میکنیم که اصلا طراحی ریسپانسیو به چه معنا هست ؟

در گذشته، تعداد کسانی که با موبایل خود به گشت و گذار در اینترنت می پرداختند بسیار کم بود و برای طراحان این موضوع اهمیت چندانی نداشت.

با ورود موبایل های هوشمند و گسترش نسل های جدید شبکه های ارتباطی، کاربران بیشتری تمایل پیدا کردند که از این طریق نیاز های خود را در محیط اینترنت برطرف کنند.

اما سایت ها برای کابران موبایل بهینه نشده بودند و این مورد برای کاربران بسیار آزاردهنده بود. تبلیغات فراوان در صفحه، فونت با سایز نامناسب و حجم بسیار بالای سایت ها از جمله ایراداتی بود که کاربران موبایل را بسیار آزار می داد.

کاربران باید مدام بر روی صفحه زوم میکردند تا یک متن را بخوانند. همچنین کلیک بر روی لینک ها بسیار دشوار بود و در بیشتر مواقع امکان خطا وجود داشت.

همچنین با فراگیر شدن دیوایس های مختلف با سایز های متفاوت مانند تبلت ها و فبلت ها اهمیت این موضوع بیشتر شد .

 

طراحی ریسپانسیو یا واکنشگرا چیست ؟

ریسپانسیو به معنای پاسخ گرا یا واکنشی می باشد. به این معنا که طراحی وب سایت به گونه‌ای می باشد که در صفحات مختلف و ابزارهای متفاوت سایت به درستی نمایش داده می شود، به عنوان مثال زمانی که شما از طریق گوشی یا تبلت سایت را تماشا می کنید ساختار ظاهری سایت به گونه ای تغییر پیدا می کند که قابلیت پیمایش سایت در این ابزارها به راحتی فراهم گردد.

از طرفی در مانیتورهای با  رزولوشن بالا نیز سایت به گونه‌ای مناسب نمایش داده می شود و به عبارت دیگر کاربران با هر ابزاری سایت شما را تماشا می کنند از محتوا و ظاهر سایت شما کمال استفاده را خواهند برد.

وبسایت هایی که به این صورت طراحی شده اند در تمامی دیوایس ها بگونه ای نمایش داده میشود که احتیاج به زوم کردن و اسکرول کردن به سمت چپ و راست را ندارد.

طراحی ریسپانسیو

 

اهمیت طراحی ریسپانسیو

در مباحث UX و UI که به طور خلاصه به راحتی کاربران اهمیت داده میشود یکی از مهم ترین آنها طراحی ریسپانسیو است که کاربران در هر دیوایس بتوانند به راحتی به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند چون اگر کاربری از طریق موبایل خود وارد سایتی شود که نتواند به راحتی مطلب مورد نظر خود را بخواند و مدام بر روی آن زوم کند و اسکرول کند از سایت شما خارج میشود

بر طبق آمار ها هم اکنون بیش از ۵۰ درصد جستجوها در گوگل از طریق موبایل انجام می شود. یعنی بیش از نیمی از ورودی ها از طریق موبایل به سایت شما وارد میشود.

پس اهمیت این موضوع برای شما کاملا مشخص شده است

 

تاثیر طراحی ریسپانسیو بر سئو

گوگل برای وب سایت هایی که برای موبایل بهینه شده اند احترام ویژه ای قائل است !

مدتی است که هنگام جستجو با موبایل، در کنار وب سایت هایی که طراحی واکنش گرا دارند متن mobile-friendly را مشاهده میکنید

بر طبق گفته های موتور جستجوی گوگل، در جستجو های موبایلی وب سایت هایی که برای این دیوایس ها بهینه هستند رتبه ی بهتری خواهند گرفت و امکان ایندکس شدن آن ها بسیار بالا میرود.

 

تیم همیار دیزاین از اهمیت این موضوع کاملا آگاه است و طراحی های خود را بر اساس استاندارد های جدید انجام میدهد.

اگر به فکر ریسپانسیو کردن وب سایت خود هستید از ما مشاوره رایگان دریافت کنید !