یکی از پروتکل های معتبر و مهم در توسئه وبسایت SSL یا همان Socket Secure Layer می باشد . این تابع یک استاندارد وب برای کدکردن اطلاعات بین کاربر و وب سایت است. اطلاعاتی که توسط یک اتصال SSL مبادله می شوند بصورت کد شده ارسال می شوند و بدین ترتیب اطلاعات مبادله شده از دزدیده شدن یا استراق سمع محافظت می شوند.

ssl

 

SSL چیست؟

پروتکل (SSL (Socket Secure Layer ، یک استاندارد وب برای کدکردن اطلاعات بین کاربر و وب سایت است. اطلاعاتی که توسط یک اتصال SSL مبادله می شوند بصورت کد شده ارسال می شوند و بدین ترتیب اطلاعات مبادله شده از دزدیده شدن یا استراق سمع محافظت می شوند. SSL برای شرکتها و مشتریان این امکان را فراهم می کند که بتوانند با اطمینان اطلاعات خصوصی شان را مانند شماره کارت اعتباری، به یک وب سایت بطور محرمانه ارسال کنند. برای برقراری یک اتصال SSL به Web Server Certificateها نیاز می باشد.

 

 

چرا SSL؟

هنگامی که به فروشگاهی وارد می شوید ، می دانید که با چه وضعیتی روبرو هستید.کالاها ، مارک آنها و راهنمای فروشگاه را می بینید. می توانید مطمئن باشید که اگر در خرید شما اشکالی پیش بیاید ، مدیر فروشگاه یا صاحب آن برای مراجعه در دسترس خواهند بود.
اما بر روی اینترنت ، مراجعه کنندگان به پایگاههای وب هیچ راه قابل اطمینانی برای آگاهی از اینکه چه کسی صاحب پایگاه “فروشگاه مجازی” است ، دردست ندارند. هنگامی که مشتریان با قصد انجام یک خرید اینترنتی ، به یک پایگاه وب وارد می شوند ، علاقه دارند بدانند که پول را به چه کسی می پردازند. آنها خواستار اثبات هویت صاحب پایگاه بوده ، و می خواهند بدانند که اطلاعات شخصی ارسالی آنها به پایگاه مزبور توسط سایر کاربران اینترنتی قابل ردگیری و تداخل نیست. اینجاست که گواهینامه های الکترونیکی SSL به صحنه می آیند.

 

اطلاعات هر گواهینامه SSL:

بطور معمول یک گواهینامه SSL دارای اطلاعات شما بعنوان دارنده گوهینامه میباشد که این اطلاعات عبارتند از :

نامه دامنه

نام شرکت شما

نشانی شما

شهر و ایالت شما

کشور محل اقامت شما

تاریخ انقضا گواهینامه

با خرید یک گواهینامه SSL علاوه بر آنکه اطلاعات کامل خود را به مشتری ارائه میدهید که این باعث ایجاد امنیت خاطر خریدار میگردد تمامی اطلاعات رد و بدل شده مابین کامپیوتر بازدید کننده سایت شما و سرور وب سایت شما کد شده و قابل بازیابی نمیباشد .

چه طور می توانیم مطمئن شویم یک سایت از SSL استفاده می کند؟

این بخش خیلی ساده در عین حال حیاتی و مهم است. برای این کار به وب سایت موردنظر وارد شوید سپس زمانی که سایت کاملا بارگذاری شد به ابتدای آدرس آن نگاه کنید اکنون می بایست به جای http عبارت https را ببینید (منظور از حرف s در پایان http، عبارت Secure است).
البته در این حالت یک علامت قفل هم در مرورگر دیده می شود. جای این قفل در مرورگرهای مختلف متفاوت است. در فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر در پایین و سمت راست صفحه، در نوار وضعیت (status bar) و در مرورگرهای سافاری، کروم و اپرا در سمت راست آدرس دیده می شود.
نکته جالب در خصوص این قفل کوچک این است که با دو بار کلیک کردن بر روی آن، می‌توانید مشخصات کامل گواهی اس اس ال سایت مورد نظر را ببینید. مهم‌ترین نکته در خصوص این اطلاعات تاریخ خرید و انقضای این گواهینامه است که باید به آن توجه داشته باشید.
حتی اگر اطلاعات چندان مهمی را رد و بدل نمی کنید، پیشنهاد می کنیم که از اس اس ال استفاده کنید. وقتی سرویسی با امنیت بالا و رایگان در اختیارتان قرار می گیرد، چرا از آن بهره نبرید؟ در زیر چند نمونه از روش های استفاده از این پروتکل را می توانید مطالعه کنید.

 

مرورگر

در فایرفاکس ۳ پروتکل اس اس ال به صورت پیش فرض فعال است. البته برای فعال و غیر فعال کردن این امکان می‌توانید به روش زیر اقدام کنید:
از منوی Tools فایرفاکس، گزینه Options را انتخاب کنید. در پنجره باز شده از سربرگ Advanced بخش Encryption را باز کنید. می بینید که به صورت پیش فرض Use SSL 3.0 تیک خورده است.

Firefox > Tools > Options > Advanced > Encryption

 چگونه اس اس ال ایمیل را فعال کنیم؟

اگر خواهان ارتباط ایمیلی امنی هستید، توصیه می کنیم از ایمیل شرکت گوگل که به اختصار GMail  نامیده می شود، استفاده کنید. در پایین اطلاعات لازم برای فعال کردن پروتکل اس اس ال در جیمیل آورده شده است.
• به جیمیل خود وارد شوید و در کادر بالا در سمت راست دکمه Setting را پیدا کنید (در سمت چپ کلمه Setting، نام جیمیل شما و در سمت راست آن کلمه Help نوشته شده است.). روی Setting کلیک کنید.
• در پنجمین کادر تب General، عبارت Browser connection را پیدا کرده و روی عبارت Always use https کلیک کنید تا انتخاب شود
• به پایین صفحه بیاید و دکمه Save Changes را بزنید.
• حال تمامی ایمیل های شما طبق پروتکل اس اس ال منتقل می شوند.

 

شما هم میتوانید در قسمت گواهینامه ها ، گواهینامه SSL خود را سفارش داده و از یکی از خدمات همیاردیزاین براحتی استفاده کنید .